Nyckelutlämning

När ni får bekräftelsen/hyresbeviset på bokningen av er semesterbostad, får ni samtidigt adressen till stugan samt information om var ni skall hämta nyckeln. Oftast skall nyckeln hämtas på ett av våra lokalkontor, men i vissa fall kan det vara så att nyckeln skall hämtas hos stugägaren eller dennes ombud. För att få nyckeln utlämnad måste ni visa ert hyresbevis. I samband med detta får ni i de flesta fall en strömkuvert i handen. På detta skall ni skriva er förbrukning av el, vatten och evt. värme, under vistelsen.

Deposition

Varje enskild stugägare beslutar om en deposition skall erläggas vid ankomst. Så snart en grupp skall bebo stugan är depostionen obligatorisk. Som grupp räknas ett sällskap om fler än 6 personer, som inte är på familje- eller parsemester. Oavsett ovanstående anses det alltid vara en grupp så snart det är fler än 6 personer, där ingen är över 25 år. Vid denna typ av grupp skall det vid ankomst alltid erläggas en förhöjd deposition per person.

Ankomst till stugan

När ni skall öppna dörren så var uppmärksamma på att det är vanligt på danska stugor att man först skall lyfta handtaget något innan nyckeln kan vridas runt.

Avläsning av mätare

När ni flyttar in i er semesterbostad skall ni direkt läsa av samtliga mätare och anteckna mätarställningen på det strömräkning/kuvert ni fått. Det kan vara mätare för el, värme, vatten och telefon. Ni skall lägga märke till att elmätaren är utan decimaler och att den skall avläsas som hela kWh. Elmätaren sitter ofta på ytterväggen.

Håll ett öga på förbrukningen

Om ni vill ha ett ungefärligt pris på hur mycket den totala strömkostnaden kommer att bli under er semestervistelse, så är det en god idé att läsa av mätaren efter de första 24 timmarna. Därefter multiplicerar ni priset med kostnaden per kWh och antal semesterdagar, så får ni en ungefärlig kostnad. Vill ni gärna få ned elkostnaden, är det effektivaste att hålla nere på användningen av golvvärme, bastu, bubbelpool och solarium, samt att alltid täcka poolen med poolskyddet då den inte används. Men glöm samtidigt inte bort att ni är på semester.

Bra tips från lokalkontoret

Våra medarbetare på lokalkontoren har många års erfarenhet av just det semesterområde ni kommer att befinna er i. Personalen kan därför vara en mycket god källa till att komma med tips och råd om lokala sevärdheter och spännande upplevelser. Ni är alltid välkomna att titta förbi för att få lite tips. På kontoren kan de ofta hjälpa till med en hel del lokala turistbroschyrer och liknande.

Besök av en pool & spa tekniker

Om ni har hyrt ett pool- eller spahus, skall ni vara beredda på ett kort besök från DanCenters personal under er vistelse. En gång per vecka genomför DanCenters medarbetare eller stugägaren en kontroll av poolens tekniska apparatur samt vattenkvalitén. Detta gör vi för att försäkra er om att ni får optimala möjligheter att utnyttja huset pool och/eller bubbelpool. Var vänliga att respektera de badregler, som antingen finns i huset, eller som kan hämtas på DanCenters lokalkontor.

Reklamationer

Eventuella reklamationer skall omgående meddelas DanCenters lokalkontor. Låt inte er semesterglädje grumlas över småfel eller små brister. DanCenters lokalkontor kommer omgående att informera husets ägare om ert klagomål, så att avhjälpning kan ske direkt.

Sopor

Ni skall vara uppmärksamma på att soptunnorna töms en vardag och alltså inte samtidigt som ni flyttar in i er stuga. Det kan därför vara så att soptunnan helt eller delvis är full vid er ankomst. Vi ber er att inte fylla soptunnan helt, så att gäster som kommer efter er inte kommer till en fylld soptunna.