Kontakt
Sök

Nyckelutlämning

När ni får bekräftelsen på bokningen av er semesterbostad, får ni samtidigt adressen till stugan samt information om vart ni skall hämta nyckeln. Nyckeln hämtas på vårt lokalkontor, då ett sådant finns i området. I annat fall hämtas nyckeln hos stugägaren eller dennes representant.

För att få nyckeln utlevererad måste ni uppvisa ert hyresbevis. I samband med detta får ni i de flesta fall ett strömkuvert i handen. På detta skall ni skriva er förbrukning av el, värme och telefon under semestern.

Deposition

I samband med att ni får nyckeln, skall ni samtidigt betala en deposition. Denna garanterar lokalkontoret/ägaren/ombudet att nyckeln återlämnas vid avresa och att stugan lämnas i samma skick som ni mottog den. Depositionen är Euro 150,- för standardstuga och Euro 300,- för stuga med swimmingpool. Lokalkontoret kan i vissa fall komma att kräva ett högre depositionsbelopp.

Ankomst till stugan

När ni skall öppna dörren så var uppmärksamma på att det är vanligt på danska stugor att man först skall lyfta handtaget något innan nyckeln kan vridas runt.

Avläsning av mätare

När ni flyttar in i er stuga skall ni direkt läsa av samtliga mätare och anteckna mätarställningen på ert strömkuvert. Det kan vara mätare för el, värme, vatten och telefon. Ni skall lägga märke till att elmätaren är utan decimaler och att den skall avläsas som hela kWh. Elmätaren sitter ofta på ytterväggen.

Håll ögonen på förbrukningen

Om ni vill ha ett ungefärligt pris på hur mycket den totala elkostnaden kommer att bli under er semestervistelse, är det en god idé att läsa av mätaren efter de första 24 timmarna. Därefter multiplicerar ni priset med kostnaden per kWh och antal semesterdagar, så får ni en ungefärlig kostnad. Vill ni gärna få ned elkostnaden, så är det effektivaste att hålla nere på användningen av golvvärme, bastu, bubbelpool och solarium, samt att alltid täcka poolen med poolskyddet då den inte används. Men glöm samtidigt inte bort att ni är på semester.

Tips från lokalkontoret

I de fall där DanCenter har ett lokalkontor, kommer personalen på detta att vara behjälpliga med tips och råd på lokala sevärdheter och upplevelser. Ni är alltid välkomna att titta förbi för att förhöra er om vad som är på gång i regionen. Kontoret kan också vara behjälpliga med lokala turistbroschyrer och liknande.

Besök av en pool- och bubbelpool-tekniker

Om er utvalda stuga har en swimming- eller bubbelpool, skall ni vara beredda på att ni kan komma att få ett kortvarigt besök av en av DanCenters medarbetare under er semester. Vår medarbetare eller stugägaren företar med regelbundenhet kontroller av teknik och vattenkvalité. Detta görs så att ni skall kunna vara säkra på att få optimal glädje av er swimming-/bubbelpool. Var vänlig att respektera de badregler som finns i stugan eller som kan hämtas på DanCenters lokalkontor.

Reklamationer

Eventuella reklamationer skall omgående meddelas DanCenter. Låt inte er semesterglädje spolieras av småfel eller brister. DanCenters lokalkontor kommer omedelbart att informera den ansvarige ägaren om er reklamation, så att felet/bristen snarast kan åtgärdas.

Sopor

Ni skall vara uppmärksamma på att soptunnorna töms en vardag och alltså inte samtidigt som ni flyttar in i er stuga. Det kan därför vara så att soptunnan helt eller delvis är full vid er ankomst. Vi ber er att inte fylla soptunnan helt, så att gäster som kommer efter er inte kommer till en fylld soptunna.